MIS-ETC 917
Proiectul implementat de Asociaţia „Amici dei Bambini,
Moldova” şi Centrul de Resurse
pentru Educaţie şi Familie Doxamus, România, a
fost finanţat cu suma 58.630, 50 Euro
de către Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional
Comun România – Ucraina
– Republica Moldova 2007 – 20013, Prioritatea 3 „Promovarea
activităţilor People to
People”, Măsura 3.2 „Schimburi educaţionale,
sociale şi culturale”.
Acţiunea propriu-zisă a avut o durată de 10
luni, în ambele ţări, şi a inclus:
· etapa de coordonare şi management,
· întrunirea pregătitoare (a echipei de proiect)
de planificare a acţiunilor cu
copiii,
· programul efectiv de activităţi în aer liber şi
· etapa de evaluare şi diseminare a rezultatelor.
Proiectul a răspuns nevoii de dezvoltare a
arealului frontalier dintre România şi Republica
Moldova, prin stabilirea unor relaţii strânse de
cooperare sustenabilă între asociaţiile
partenere: ”Amici dei Bambini, Moldova” şi ”Centrul
de Resurse pentru Educaţie şi
Familie Doxamus”.
Scopul
proiectului a fost promovarea unei interacţiuni complexe şi eficiente de tip
educaţional, social şi cultural între cele 2
grupuri de copii şi adulţi în sensul protejării
patrimoniului natural şi cultural prin activităţi
în aer liber.
Beneficiarii
Grupul ţintă al proiectului a fost constituit din:
· 30 de copii (15 copii din instituţii rezidenţiale din Republica Moldova şi
15
copii români cu un standard de viaţă mediu), cu vârste
cuprinse între 7 – 14
ani
· 10 adulţi – educatori şi personal administrativ din echipele partenere.
Beneficiarii finali:
· 900 de copiii, colegi şi prieteni ai celor din grupul ţintă şi
· 100 de adulţi, părinţi, cadre didactice şi reprezentanţi ai ONG-urilor, cât
şi comunitatea din zona de graniţă în ansamblul
ei, care au beneficiat de
diseminarea rezultatelor proiectului.
Acţiunea a îndeplinit următoarele obiective
specifice:
· Dezvoltarea interacţiunii copiilor prin
identificarea modului specific de viaţă
din cele două ţări şi valorile comune.
· Stimularea parteneriatului între membrii
echipelor din cele două ţări prin
schimbarea celor mai bune practici şi crearea
unei soluţii educaţionale
integrative.
· Însuşirea şi exersarea abilităţilor
utilitar-aplicative specifice diferitelor sporturi
şi activităţi în aer liber.
· Studierea caracteristicilor naturale şi culturale
ale locurilor vizitate, cu
identificarea lucrurilor comune.
· Protejarea ecosistemului şi zestrei culturale
din zona de desfăşurare a
activităţilor.
· Facilitarea incluziunii copiilor cu oportunităţi
reduse din Republica Moldova, în
practicile sociale la nivel regional şi european.
14
|
|
|
|
|
Activităţile de proiect au fost clasificate pe 2 componente:
de animaţie socio-
educativă şi turistică, acestea, fiind armonios îmbinate, au
favorizat, pe de o parte,
dezvoltarea unor abilităţi practice, a spiritului
de echipă şi chiar crearea unor relaţii
de prietenie. De cealaltă parte însă, copiii au
avut ocazia să preia unii de la alţii,
diverse cunoştinţe legate de locurile vizitate,
cu caracter cultural-istoric.
Pentru copiii moldoveni impactul a fost şi mai
mare, întrucât au avut ocazia de a-şi
consolida cunoştinţele lingvistice, pentru a
vorbi corect limba română, relaţionând cu
semenii lor, care provin din familii.
Activităţile propriu-zise au constituit o adevărată
provocare, atât pentru personalul de
proiect, cât şi pentru cei 30 de temerari din R.
Moldova şi România, care au trebuit să
facă faţă tirului cu arcul, escaladelor,
ciclismului în teren avariat, curselor cu obstacole
şi turismului pedestru, fiind menajaţi cu sisteme
speciale.
Astfel, timp de 2 săptămâni, în diverse arii
protejate din Iaşi (la Baza Sportiv-recreativă
din Bârnova) şi pe teritoriul celor mai pitoreşti
zone din Republica Moldova, copiii au
ţinut piept antrenamentelor cu arcuri variate,
confruntărilor cu turnul de escaladă şi
rapel, traseelor sinuoase ale pădurii parcurse cu
bicicleta, pentru ca, în final, să dea
frâu liber jocului într-un cadru supravegheat de
educatori temeinic instruiţi pentru o
astfel de sarcină.
Copiii s-au descurcat cu brio, iar dincolo de
satisfacţia de a fi îndeplinit corect şi în timp
util sarcinile anunţate, cu toţii s-au bucurat de
premii, medalii şi diplome, pe care le
vor păstra la loc de cinste şi îşi vor aduce
aminte cu drag de această vacanţă.
Totodată, copiii au vizitat diverse obiective
turistice din România şi din Republica
Moldova, care, nu întâmplător au fost alese după
aceleaşi principii şi anume
reprezentativitatea pentru cultura şi Ecosistemul
ambelor ţări. Astfel, copiii au realizat
că cele două naţiuni împărtăşesc nu doar aceeaşi
limbă, ci au zone geografice similare
şi valori comune.
Vizita
în România:
Arealele naturale protejate:
· Rezervaţia Valea lui David
- (Fâneaţa seculară Valea lui David)
· Rezervaţia Repedea.
Edificii culturale
· Universitatea Al.I. Cuza
· Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri“
· „Bojdeuca“ lui Ion Creangă
· Casa Memorială „Mihail Sadoveanu“
din Iaşi.
Monumente şi statui
· Parcul Copou
· Obeliscul cu lei
· Teiul lui Eminescu
· Aleea “Junimea”
· Piaţa Unirii cu statuia lui Alexandru
Ioan Cuza.
Edificii Religioase
· Mănăstirea “Sfinţii Trei Ierarhi”
· Catedrala Mitropolitană.
Vizita
în Republica Moldova
Arealele naturale protejate:
· Orheiul Vechi
· Pădurea din satul Dolna
· Poiana Zamfirei.
Edificii culturale
· Muzeul Naţional de Arheologie şi
Istorie
a Moldovei
· Casa Muzeu Alecu (Alexandru) Donici
· Casa Muzeu Alexei Mateevici
· Muzeul Alexandr Puşkin.
Monumente şi statui
· Arca de Triumf
· Monumentul lui Ştefan Cel Mare
· Grădina Publică Ştefan cel Mare
· Aleea Clasicilor.
Edificii Religioase
· Catedrala Mitropolitană din Chişinău
· Biserica săpată în piatră de la
Orheiul Vechi
· Biserica cu Hramul “Adormirea Maicii
Domnului” din satul Donici
· Biserica cu Hramul “Adormirea Maicii
Domnului” din Căuşeni
(Biserica Turcească).
15
|
|
|
|
|
Pe parcursul vizitelor turistice, copiii a
fost încurajaţi să completeze nişte agende care
au servit drept jurnale de călătorii şi în care
au notat sârguincioşi toate informaţiile
primite de la profesorii însoţitori şi de la
ghizi. Aceste informaţii le-au fost foarte utile,
atât pentru îndeplinirea sarcinii prevăzute de
proiect - scrierea eseului ”Eu şi noul meu
prieten”, cât şi pentru pregătirea ulterioară a
temelor şcolare.
Au apărut astfel 30 de eseuri în care este
explicată, mai mult sau mai puţin stângaci,
relaţia de prietenie înfiripată între copiii ce
vorbesc aceeaşi limbă, au valori, tradiţii şi
obiceiuri comune, dar aparţin, totuşi, unui spaţiu
delimitat de o linie de graniţă.
În acelaşi timp, copiii au marcat desfăşurarea întregii
game de activităţi, prin realizarea
a circa 2000 de fotografii, surprinzând imagini inedite din locurile
vizitate, entuziasmul
competiţiilor sportive, înfiriparea prieteniilor şi
relaţiilor de cooperare educative şi
sociale între locuitorii României şi Republicii
Moldova.
Materialele realizate au fost preluate de la
copii, fiind valorificate drept suport pentru
realizarea a două ghiduri: unul de bune practici (destinat educatorilor, care oferă
soluţii comune la problemele legate de educaţie)
şi altul turistic, în care pot fi regăsite
imagini şi crâmpeie, cu impresiile copiilor
legate de locurile vizitate în Republica
Moldova.
Diseminarea
Rezultatelor
Cea din urmă fază desfăşurată în cadrul
proiectului, a ţinut de diseminarea rezultatelor
şi a implicat, în egală măsură, echipa de proiect
din ambele ţări şi beneficiarii direcţi ai
proiectului, care au povestit, la rândul lor, părinţilor,
colegilor, prietenilor şi semenilor
din comunitate, despre activităţile în care au
fost implicaţi în cele 2 săptămâni de
călătorii şi jocuri.
Astfel, în urma vizitelor efectuate la centrele
comunitare, şcolile – internat, liceele,
din R. Moldova şi în cadrul instituţiilor de învăţământ
din România, au fost informate şi
sensibilizate cu privire la protecţia
ecosistemului alte 900 persoane.
Rezultatele
atinse
Proiectul a culminat cu un seminar de diseminare
a rezultatelor, organizat separat în
R. Moldova şi România, la care au participat
circa 100 adulţi, printre care directori,
profesori şi educatori de la instituţiile de la
care au provenit beneficiarii direcţi ai
proiectului, reprezentanţi ale altor organizaţii
cu tangenţe în domeniul educaţional şi
de incluziune socială, reprezentanţi de la
Muzeele şi locurile vizitate, reprezentanţi ai
Mass-Media şi, desigur, echipele de proiect din
ambele ţări.
În cadrul seminarului s-a făcut o scurtă trecere în
revistă a activităţilor de proiect,
însoţită de fotografiile expresive realizate
direct în timpul activităţilor, au fost
prezentate detaliat cele 2 ghiduri editate şi
celelalte rezultate atinse în urma desfăşurării
proiectului, care s-au concretizat prin:
Acumularea unor cunoştinţe necesare cu privire la
prietenii de viaţă, valorile
comune şi diferenţelor existente prin intermediul
unor eseuri scrise de 30 de
copiii în cadrul unor întâlniri transfrontaliere;
Efectuarea unui schimb de experienţă educaţională
profund şi integru
a personalului, în scopul de a rezolva problemele
comune din domeniul
educaţional, ce vor fi relatate într-un ghid de
bune practici;
Atingerea unui nivel important de abilităţi
motorii şi a stării generale de
sănătate a copiilor din grupul ţintă, exprimat
prin intermediul a 10 abilităţi
utilitare din cadrul a 4 activităţi sportive în
aer liber;
Îmbogăţirea cunoştinţelor despre mediul natural şi
cultural al zonei de frontieră
prin relatarea acestora în 30 de jurnale
personale;
Conştientizarea necesităţii protecţiei mediului
din partea copiilor şi adulţilor
din grupul ţintă ce vor fi descrise în cadrul
unui ghid turistic.
2 ghiduri publicate
30 locuri turistice vizitate;
2000 fotografii realizate de către copii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu